tipsveiligzonnen

Wie een dagje lekker van de zon wil genieten doet er verstandig aan om eerst even goed te lezen hoe het lichaam beschermd kan worden tegen de gevaren van de zon. Zo zal je niet met verbrandpijntjes komen te zitten en hoef je je geen zorgen te maken over je eigen lichaam.

Ken je huidtype

De eerste stap die je moet nemen is het bepalen van je eigen huidtype. Het huidtype kan met behulp van een korte online test eenvoudig worden bepaald en het huidtype naast het huidtype worden er ook direct aanbevelingen gegeven voor mensen met dat huidtype.

[button url="http://preventie.kwfkankerbestrijding.nl/verstandig-zonnen/Pages/huidtype-test.aspx" style="silver"] Test je huidtype [/button]

Gebruik zonnebrandcrème

Smeer je vóór je de zon in gaat goed in met zonnebrandcrème met een factor van ten minste 15. Denk eraan om een goede zonnebrandcrème zonder irriterende ingrediënten te selecteren en smeer je voor je de zon in gaat en daarna elke 2 uur of na het zwemmen goed in.

Welke factor?

Vermijd zonnen rond het middaguur

De zon is het sterkst tussen 12 uur en 3 uur in de middag en dit is over het algemeen dan ook niet het beste tijdstip om te zonnen. Mocht er toch de zon in worden gegaan, gebruik dan voldoende zonnebrandcrème met een hoge factor.

Neem af en toe een break

Blijf niet te lang non-stop in de zon, maar ga af en toe even in de schaduw zitten. Hoe lang je precies in de zon kan blijven is onder andere afhankelijk van het huidtype. Over het algemeen is het verstandig om elke twee uur of wanneer de huid prikt of oncomfortabel voelt even de schaduw op te zoeken.

Bescherm ook de ogen

Zorg voor een goede uv-werende zonnebril met CE-markering en kijk zonder bril niet recht in de zon. De ogen worden vaak vergeten, maar uv-straling kan ook voor schade aan de ogen zorgen en goede bescherming is dus wel op zijn plaats.

Bescherm je ogen